Niraja Hatha Yoga Soest Logo De Lessen

Zowel de hatha yogales als de lichte hatha yogales bestaan uit een combinatie van verschillende yogahoudingen en adem- en ontspanningsoefeningen.
Met ademoefeningen leer je je adem goed te gebruiken, waardoor je
spanningen kunt loslaten en leert in je kracht te komen. Fysieke oefeningen
verlichten lichamelijke spanningen en stijfheid, bijvoorbeeld in je schouders
en rug. Ontspannings- en ademoefeningen verminderen de gevolgen van
mentale stress.

Bij de lichte hatha yogales worden de yogahoudingen/oefeningen iets minder stevig uitgevoerd dan bij de hatha yogales en er wordt meer rekening gehouden met de mogelijkheden van individuele cursisten. De lichte hatha yogales is ook iets korter dan de hatha yogales.
Dit alles maakt de lichte yogales zeer geschikt voor beginners, senioren, mensen met een lichte beperking, mensen met overgewicht, mensen met lichte spier en/of gewrichtsklachten, vrouwen die net moeder zijn geworden en mensen die het gewoon prettig vinden om een lichte les te volgen.

Hoewel iedere yogales anders is, bestaat elke les uit een afgerond geheel.
Er zijn voorbereidende oefeningen, voor- en achteroverbuigingen, draaiingen, omgekeerde houdingen, evenwichtsoefeningen, kracht- en balanshoudingen, adem- en diverse ontspanningsoefeningen.
Al deze oefeningen en houdingen worden met aandacht en precisie uitgevoerd. De adem is een essentieel element dat in alle oefeningen terugkomt. De les eindigt met ontspanning.

Belangrijk is dat je oefent binnen je eigen mogelijkheden. Ieder lichaam is
anders en kent andere mogelijkheden en beperkingen. Je hoeft dus niet lenig
te zijn om yoga te beoefenen, al word je er vanzelf mettertijd soepeler en
sterker van. Yoga is geen stelsel van gymnastische oefeningen.
De houdingen worden niet slechts met het lichaam aangenomen, iedere
houding en beweging wordt door aandacht en concentratie bewust ondersteund. Er is voortdurende afstemming op het evenwicht tussen inspanning en ontspanning.

 

 
  Niraja 2018